Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Do Włocławka przypłynął ponad 70-metrowy zestaw rzeczny [zdjęcia, wideo]

GM/K-P
Rejs ma promować żeglugę śródlądową jako transport ekologiczny i najbardziej ekonomiczny, pokazać możliwość przemieszczania towarów drogą wodną z portów morskich w Gdańsku i Gdyni do centrum kraju. W poniedziałek ponad 70-metrowy zestaw rzeczny złożony z pchacza oraz barki załadowanej 20 kontenerami dotarł do Włocławka.

Kujawsko-Pomorskie opuściła dziś (25 kwietnia) załadowana kontenerami barka, która przemierza odcinek Wisły z Gdańska do Warszawy w ramach współorganizowanego przez samorząd województwa rejsu promocyjno-badawczego. Chcemy pokazać, że Wisła może być ekonomicznym, ekologicznym i bezpiecznym szlakiem transportowym, którym popłyną towary z przeładowanych portów trójmiejskich.

W poniedziałek zawitała do Włocławka

- W Kujawsko-Pomorskiem działamy aktywnie na rzecz popularyzacji transportu wodnego i gospodarczego wykorzystania rzek. Wisła może stać się wodną autostradą, która da nawet 100 tysięcy miejsc pracy w naszym województwie. Impulsem dla gospodarki będzie z pewnością utworzenie w regionie platformy multimodalnej, czyli przeładunkowego węzła transportowego, w którym krzyżują się i uzupełniają różne systemy przewożenia towarów. Nasz promocyjny rejs ma pokazać, że transport ładunków Wisłą jest możliwy w pewnym zakresie nawet przy niekorzystnych warunkach nawigacyjnych ­– tłumaczy marszałek Piotr Całbecki.

W ubiegłą środę (19 kwietnia) z Portu Gdańsk wyruszył ponad 70-metrowy zestaw rzeczny złożony z pchacza oraz barki załadowanej 20 kontenerami. W ciągu 9 dni pokona 450-kilometrowy odcinek Wisły przez Tczew (19 kwietnia), Grudziądz (20 kwietnia), Bydgoszcz (21-22 kwietnia), Solec Kujawski (22 kwietnia), Toruń (23 kwietnia), Włocławek (24 kwietnia), Płock (25 kwietnia) i Nowy Dwór Mazowiecki - Modlin (26 kwietnia) do Warszawy (27 kwietnia). Powrót zajmie cztery dni, czyli tyle, ile realnie potrzeba na przebycie takiego odcinka.

Rejs ma promować żeglugę śródlądową jako transport ekologiczny i najbardziej ekonomiczny, pokazać możliwość przemieszczania towarów drogą wodną z portów morskich w Gdańsku i Gdyni do centrum kraju (częściowo już teraz - w warunkach dużej degradacji szlaku żeglugowego) oraz wspierać ideę powstania w regionie platformy multimodalnej.

- Całość towarów z Dalekiego Wschodu wędruje kontenerami. Najłatwiej wywozi się je z portów drogą wodną. Nie ma drugiego środka transportu, który byłby tańszy – mów prof. Adam Bolt z Politechniki Gdańskiej - W tego rodzaju transporcie niezbędne są tzw. porty zapleczowe z parametrami odpowiadającymi portom morskim, z których ładunki startują , zakładając warunki idealne, potrzebujemy port przeładunkowy typu multimodalnego na poziomie Bydgoszcz-Solec, następnie ewentualnie Płock, Warszawa, a następnym portem jest dopiero Kraków.

- Transport wodą towarów to duża szansa dla gospodarki, ale też poprawa jakości naszego życia. Na jedną barkę zabieram 42 kontenery, a mogę prowadzić dwie barki jednocześnie, to daje 84 kontenery, czyli tyle mniej tirów jeździłoby po naszych drogach. Specjaliści wyliczyli, że jedna barka z 72 kontenerami odprawiana codziennie z portu w Gdańsku oznaczałaby 15 tysięcy tirów mniej na drogach w ciągu roku. Dla barki pokonanie odcinka z Gdańska do Warszawy zajęłoby, o tej porze roku cztery dni, latem ten czas jest jeszcze krótszy – mówi kapitan barki Czesław Błocki.

Na pokładzie barki odbywają się spotkania zespołów roboczych zajmujących się problematyką wodną, między innymi w sprawie międzynarodowych dróg wodnych E70 i E40, zagospodarowania Zbiornika Włocławskiego oraz Grupy Roboczej do spraw Inwestycji na Śródlądowych Drogach Wodnych przy Ministrze Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Podczas rejsu powstaje także film, który będziemy prezentować jesienią podczas Open Days w Brukseli.

Wyprawa ma również aspekt badawczy. Studenci Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy oraz pracownicy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku zbiorą specjalistyczne dane na temat szlaku, które wskażą zagrożenia dla prowadzenia żeglugi śródlądowej na tym odcinku Wisły, będą też przydatne przy opracowywaniu Studium Wykonalności dla Wisły i studium lokalizacyjnego platformy multimodalnej w regionie.

Rejs odbywa się w ramach międzynarodowego projektu EMMA, którego celem jest zwiększenie świadomości o korzyściach, jakie niesie za sobą transport morski i śródlądowy. Samorząd województwa wspólnie z władzami Bydgoszczy opracują też w ramach projektu studium wykonalności portu multimodalnego na Wiśle, zlokalizowanego pomiędzy Bydgoszczą a Solcem Kujawskim.

Wideo

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wloclawek.naszemiasto.pl Nasze Miasto