Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dworzec we Włocławku to nie tylko budynek. Powinien stanowić centrum komunikacji

Joanna Chrzanowska
Joanna Chrzanowska
Zdaniem włocławianina Rafała Jendrzejewskiego, kwota na modernizację dworca we Włocławku, jest dramatycznie niska. Mieszkaniec ma sporo spostrzeżeń na temat komunikacji w mieście. Proponuje konkretne rozwiązania.

Pan Rafał swoje spostrzeżenia wysłał mailem do mediów i samorządowców. Jego wiadomość otrzymał prezydent miasta, poza tym jego zastępcy, a także m.in. radni, radne, spółdzielnie mieszkaniowe. Według włocławianina komunikacja miejsca we Włocławku nie spełnia oczekiwań, jest dysfunkcyjna. "Liczba samochodów rośnie szybciej niż liczba nowych dróg. Brakuje dodatkowych połączeń między dzielnicami. Miasto ma utrudniony przepływ samochodów z powodu przeszkód w postaci rzek i torów" - uważa pan Rafał, który 2008 r. obroni m pracę dot. rozwoju miast, a w latach 2008-2017 był pracownikiem Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju. Od 11 lat mieszka w Warszawie.

Według niego komunikacja miejska powinna współgrać z innymi połączeniami, tym kolejowymi. Pan Rafał ubolewa nad tym, że prace nad nowym dworcem we Włocławku ograniczają się wyłącznie do modernizacji budynku, a nie zmiany układu komunikacyjnego miasta. 16 mln zł to w jego ocenie za mało.

"Nowy dworzec w mniejszym Oświęcimiu będzie kosztować 16,5 mln zł i znaleziono tylko jednego wykonawcę. Remont Torunia Głównego pochłonął 47 mln zł. Dla porównania Dworzec Fabryczny w Łodzi kosztował 1 700 mln zł. Różnice w dofinansowaniu nie tłumaczy liczba pasażerów (dane Urzędu Transportu Kolejowego z 2017 r.). Łódź Fabryczna wciągu doby odprawiała zaledwie 3 razy więcej pasażerów niż Włocławek (liczba tylko pasażerów kolejowych z dworca przy ul. Okrzei). Warto zaznaczyć, że od wybudowania (1974 r.) nie było żadnych dużych prac na dworcu we Włocławku. Pierwotnie nowy dworzec miał być gotowy na EURO 2012. Dodatkowo jego modernizację obiecywano w ramach środków unijnych i we współpracy z Urzędem Marszałkowskim. BIT CITY (projekt kolejowy Urzędu Marszałkowskiego) jest finansowany ze wspólnych środków wszystkich mieszkańców województwa, ale został ograniczony głównie do Toruniu i Bydgoszczy. Obecnie w planach jest modernizacja kolejnego toruńskiego dworca (Toruń Wschodni)" - zauważa włocławianin.

"Obecnie na dworzec patrzy się jak na budynek, gdzie kupuje się bilety i rozpoczyna lub kończy podróż. Jest to zdecydowanie patrzenie krótkowzroczne i typowej „fuszerki” czasów PRL-u. Na ten projekt należy spojrzeć szerzej, tj. uwzględnić perspektywę czasu (utrzymanie, środowisko, korki drogowe, zmiany w ruchu kolejowych, jego roli w subregionie). Jest to obiekt strategiczny, ponieważ może być kluczowy dla rozwoju komunikacji miejskiej we Włocławku. Może to być źródło podniesienia miasta z dysfunkcji komunikacyjnej (spadek liczby pasażerów MPK). Dodatkowo rosnąca liczba samochodów pogarsza czas przejazdu oraz stan czystości powietrza. Za tym idzie pogarszający stan zdrowia, zmniejszenie komfortu mieszkania w mieście (wynoszenie się na przedmieścia – uciekające podatki)" - pisze pan Rafał.

Włocławianin ma konkretne pomysły na komunikację w mieście. Proponuje, by połączyć tunelem rondo na Kokoszce z ulicą Kościuszki. Uważa, że we Włocławku brakuje centrum przesiadkowego.

"Obecnie standardem w polskich miastach jest budowa centrum przesiadkowych tj. w jednym miejscu jest kilka stanowisk dla autobusów miejskich, gdzie łatwo jest się przesiąść. Na to musi się nałożyć zmiana rozkładu jazdy. Odciążenie Placu Wolności na rzecz nowego centrum przesiadkowego oraz prawidłowe ułożenie rozkładu (obecnie potrafią dwa autobusy różnych linii w tym samym kierunku odjechać w odstępie kilku minut i zostawić ogromną lukę bez autobusów (przez 30 minut brak jakiekolwiek autobusu)" - uważa włocławianin.

"Dobrym pomysłem byłoby stworzenie dwóch linii Zachód-Wschód (pętla Promienna-Ostrowska) oraz Północ- Południe (pętla Chełmicka lub Grodzka-pętla Dębowa) o wysokiej częstotliwości w godzinach szczytu plus autobusy nocne (co 1,5h). Ich wysoka częstotliwość w godzinach szczytu i podpięcie do centrum przesiadkowego może zwiększyć atrakcyjność komunikacji (obok innych działań np. karty miejskiej ze zniżkami dla płacących podatki, buspasów itd.)" - postuluje mężczyzna.

"Ważna jest też możliwość szybkiej przesiadki na pociąg lub autobus dalekobieżny (np.: PKS). Kluczowe w tym jest odległość, aby miało to przewagę nad samochodami osobowymi, perony dla autobusów MPK powinny być tuż przed wejściem na dworzec (na tym samym poziomie!). Dodatkowo standardem jest oczywiście zadaszone połączenie pomiędzy trzema środkami komunikacji. W Płocku można przejść „suchą nogą” z peronów autobusowych na dworzec kolejowy" - podnosi mieszkaniec.

Według mieszkańca autobusy MPK powinny mieć pierwszeństwo w ruchu w mieście. Należałoby utworzyć tzw. buspasy.

Projekt dworca po remoncie we Włocławku [wizualizacje, sonda]

Na spostrzeżenia odpowiedział włocławianinowi Krzysztof Kukucki, zastępca prezydenta Włocławka.

"Mogę śmiało napisać, że z większością się zgadzam, a przede wszystkim że część „zaleceń” realizujemy. Zaczynając od integracji różnych środków lokomocji. Czekamy na decyzję o dofinansowaniu przebudowy centrum przesiadkowego (części autobusowej), którego efektem będzie integracja komunikacji miejskiej i regionalnej, a zmiana środka transportu będzie dużo łatwiejsza i bardziej intuicyjna. Zakładamy m.in., że autobusy MPK będą wjeżdżać na część autobusową centrum" - pisze Krzysztof Kukucki.

"Jeżeli chodzi o dostosowanie rozkładów jazdy, to aktualnie na zlecenie MPK prowadzone są badania, których celem jest analiza przepływu pasażerów oraz ich potrzeby. Na tej podstawie opracowane zostaną nowe rozkłady jazdy, a być może nowe linie lub trasy" - dodaje zastępca prezydenta.

Projekt przebudowy dworca nie zakłada przebudowy peronów. To prawda. Przebudowa peronów realizowana będzie przez inny podmiot (PLK), w ramach przebudowy linii

"Jeżeli chodzi o funkcjonalność samego dworca, to cały czas rozmawiamy z PKP nad możliwością jej rozszerzenia. Na chwilę obecną mogę napisać, że na nowym dworcu znajdować się będzie centrum obsługi pasażerów podróżujących autobusami oraz informacja turystyczna. Być może z inicjatywy miasta Dworzec PKP zyska jeszcze jedną funkcję, ale nie jestem jeszcze uprawniony do pisaniu o szczegółach.

"W zakresie nadania pierwszeństwa dla MPK w ruchu miejskim, to zrealizowany Inteligentny System Transportowy daje nam taką możliwość na 13 skrzyżowaniach. Myślę, że jeżeli będzie taka możliwość w nowej perspektywie finansowej UE, będziemy się starać pozyskać wsparcie na jego rozbudowę" - zapowiada włodarz.

A Waszym zdaniem jak powinno się usprawnić komunikację w mieście?

Trwa głosowanie...

Jak Waszym zdaniem powinien wyglądać dworzec we Włocławku?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wloclawek.naszemiasto.pl Nasze Miasto