Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pabianice. 120 lat temu z Pabianic do Łodzi wyruszył pierwszy tramwaj ZDJĘCIA

Anna Janiszewska
Anna Janiszewska
Przystanek przed pabianickim Magistratem (ówczesna krańcówka), widok z pocztówki z okresu I wojny światowej(ze zbiorów Lucjana Młynarczyka).

Fotografie pochodzą z publikacji "Przystanek Pabianice. Z historii miejskiej komunikacji" autorstwa Joanny Matczak - Aleksandrowicz i Anety Adamczyk
Przystanek przed pabianickim Magistratem (ówczesna krańcówka), widok z pocztówki z okresu I wojny światowej(ze zbiorów Lucjana Młynarczyka). Fotografie pochodzą z publikacji "Przystanek Pabianice. Z historii miejskiej komunikacji" autorstwa Joanny Matczak - Aleksandrowicz i Anety Adamczyk Muzeum Miasta Pabianic "Przystanek Pabianice. Z historii miejskiej komunikacji" autorstwa Joanny Matczak - Aleksandrowicz i Anety Adamczyk
17 stycznia 1901 r. o godz. 14.25 wyruszył pierwszy pociąg Łódzko-Pabianickich Elektrycznych Wąskotorowych Kolei Podjazdowych, czyli tramwaj linii Łódź-Pabianice. Muzeum Miasta Pabianic przypomniało tę ważną rocznicę

17 stycznia 1901 r. o godz. 14.25 (120 lat temu) z Pabianic podjechał pierwszy tramwaj do Łodzi. Był to pociąg Łódzko-Pabianickich Elektrycznych Wąskotorowych Kolei Podjazdowych.

"Jechali nim koncesjonariusze, inżynierowie (w tym desygnowany przez ministerstwo komunikacji inżynier Miller z Petersburga) oraz dyrektor kolei. Linia zaczynała się w Łodzi na ul. Piotrkowskiej, przy tzw. „kamienicy pod góralem" i biegła tylko do granicy Pabianic, czyli obecnej ul. Kaplicznej. Tu znajdowała się krańcówka wekslowa pozwalająca na zwrot wagonu" - czytamy na Facebooku Muzeum Miasta Pabianic.

Tramwaje kursowały co 30 minut. Pierwszy z Pabianic wyruszał o godz. 7.20, a ostatni o godz. 22.20 (z Łodzi o godz. 7.30 i 22.30).

"Czas przejazdu wynosił 35 min. Bilet normalny kosztował 35 kopiejek w klasie II i 17 kopiejek w klasie III (pierwszej klasy na kolejach podmiejskich nie było). Dzieci do lat 5 siedzące wraz z rodzicem podróżowały bezpłatnie, zaś w wieku 5-10 lat oraz uczniowie wszelkich szkół, jadąc w mundurku, płacili polowe ustalonej taryfy biletowej. Bezpłatnie można było przewozić bagaż ręczny, natomiast nie było możliwości przewozu bagażu wymagającego przewozu towarowego" - informuje Muzeum Miasta Pabianic.

Podczas dwóch pierwszych dni kursowania pociągów sprzedano 4 tys. biletów.

W publikacji "Przystanek Pabianice. Z historii miejskiej komunikacji" autorstwa pracownic Muzeum Miasta Pabianic Joanny Matczak - Aleksandrowicz i Anety Adamczyk znajduje się wiele archiwalnych i unikalnych zdjęć przypominających historię pabianickiego tramwaju. Więcej informacji na kolejnych slajdach.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pabianice.naszemiasto.pl Nasze Miasto