Ponad 60% wrocławian nie chce wprowadzenia strefy czystego transportu
W konsultacjach społecznych w tej sprawie wzięło udział 1911 osób. Każdy ankieter wyrażał swoje prywatne zdanie, choć wpłynęło kilka stanowisk różnych organizacji i stowarzyszeń. Konsultacje były przeprowadzane na różne sposoby: w placówkach oświatowych, na żywo i poprzez formularz internetowy.
- Przeważały negatywne głosy. Szacunkowo 60:40, co jest naturalne w przypadku konsultacji w tematach budzących emocje - te negatywne mają dużo większą siłę mobilizującą. Wszystkie opinie są w załączniku do raportu. Warto zaznaczyć, że było też sporo mocnych głosów pozytywnych i to mocniejszych niż propozycje miasta - np. by całe miasto objąć strefą - mówi Tomasz Sikora z biura prasowego Urzędu Miasta Wrocław.
Zobacz też:
Ratusz nie zwraca uwagi na wyniki konsultacji
Mimo negatywnego odbioru strefy czystego transportu, wrocławski ratusz ostatecznie zadecydował o wprowadzeniu tego typu ograniczenia. Przedstawił już nawet wstępne plany ulic wyłączonych z ruchu dla starych diesli. Będzie to tzw. "wariant drugi", czyli zrównoważony.
Ograniczenia dla kierowców starych aut mogą być wprowadzone na następujących ulicach:
- Kleczkowa
- Nadodrza
- Starego Miasta
- Ołbina
- Placu Grunwaldzkiego
- Przedmieścia Świdnickiego
- Szczepina
- części przedmieścia Oławskiego
Mimo wszystko, wiosenne spotkania z mieszkańcami przyniosły skutki. Aktualnie trwa drugi etap konsultacji społecznych, który ma dostarczyć więcej informacji na temat m.in. terminu wprowadzenia stref czystego transportu. Pierwsze spotkanie odbyło się w połowie listopada, następne będą miały miejsce 25 listopada i 2 grudnia.
- Złagodziliśmy zasady wjazdu do strefy: wprowadziliśmy dłuższe odstępy między etapami oraz wyłączyliśmy do 2030 roku z restrykcji mieszkańców strefy. Jeśli jesteś mieszkańcem strefy, nie obowiązują Cię w pierwszej dekadzie ograniczenia zabraniające wjazdu do strefy – dodaje Tomasz Sikora.
Kiedy pierwsze ograniczenia?
Zakazem wjazdu do strefy czystego transportu będą objęte 25-letnie i starsze samochody benzynowe i 20-letnie i starsze dieslowskie. Auta tego typu posiada mniej więcej 5% wrocławian, a strefa ma objąć około 6% obszaru centrum miasta. Ograniczenie ruchu aut starej generacji zmniejszy poziom zanieczyszczenia tlenkami azotu o 60 procent.
Kolejne etapy "oczyszczania" Wrocławia będą miały miejsce w 2025, 2030 i 2035 roku. Te nowe będą ściśle powiązane z dotychczasowym harmonogramem wdrażania norm Euro (kolejno Euro 3, Euro 4, Euro 5) w Unii Europejskiej.
Zobacz też:
Strefa Biznesu: Dzień Matki. Jak kobiety radzą sobie na rynku pracy
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?