Tragiczny wypadek szybowca na lotnisku w Kruszynie pod Włocławkiem. Taka jest przyczyna śmierci pilota [zdjęcia]

Joanna Maciejewska
Joanna Maciejewska
43-letni pilot szybowca zginął w październiku 2021 roku. Do wypadku doszło na lotnisku w Kruszynie pod Włocławkiem. Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała raport dotyczący tragicznego wypadku. Podała w nim m. in. przyczyny.
43-letni pilot szybowca zginął w październiku 2021 roku. Do wypadku doszło na lotnisku w Kruszynie pod Włocławkiem. Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała raport dotyczący tragicznego wypadku. Podała w nim m. in. przyczyny. PCz
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych 30 czerwca 2022 roku zakończyła badanie przyczyn tragicznego wypadku szybowca, do którego doszło w październiku 2021 roku na lotnisku w Kruszynie pod Włocławskiem. 43-letni mężczyzna – pilot szybowca – zginął na miejscu. Jakie są przyczyny śmiertelnego wypadku?

Zobacz wideo: Ćwiczenia służb ratowniczych na S5 pod Bydgoszczą

Śmiertelny wypadek na lotnisku w Kruszynie pod Włocławkiem

Do tragicznego w skutkach wypadku doszło w niedzielę 10 października 2021 roku w godzinach popołudniowych na pasie startowym Aeroklubu Włocławskiego. 43-letni uczeń-pilot, podczas próby wzlotu za wyciągarką, stracił kontrolę nad szybowcem SZD-30 „Pirat” i zderzył się z ziemią krótko po oderwaniu od pasa startowego. Niestety, mężczyzny nie udało się uratować.

43-latek licencję pilota miał od niedawna. Nie posiadał dużego doświadczenia, ale odbywał już nawet samodzielne loty. Z raportu Państwowej Komisji Badań Wypadków Lotniczych wynika, że nalot ogólny ucznia-pilota wynosił 31 godzin i 40 minut (w tym 10 godzin i 34 minuty samodzielnych lotów). Do dnia wypadku szybowcem w typie SZD-30 „Pirat” wykonał trzy loty o łącznej długości 40 minut (około 11 tygodni przed zdarzeniem). Warto dodać, że w dniu tragicznego wypadku, 43-letni pilot po raz pierwszy w życiu miał startować szybowcem SZD-30 „Pirat” za wyciągarką.

Takie są przyczyny śmiertelnego wypadku na lotnisku w Kruszynie pod Włocławkiem

Okoliczności tragicznego wypadku, przez dziewięć miesięcy, badała Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych. Badanie zakończyła 30 czerwca 2022 roku i na swojej internetowej opublikowała specjalny raport, w którym podała między innymi przebieg wypadku i jego przyczyny. Komisja zaznacza w raporcie, że „badanie zdarzenia prowadzone było jedynie w celu zapobiegania wypadkom i incydentom w przyszłości”. W badaniu nie stosowano prawnej procedury dowodowej, która obowiązuje inne organy zobowiązane do podejmowania działań w związku ze zdarzeniem lotniczym. Warto też podkreślić, że Komisja nie orzeka, co do winy i odpowiedzialności. W raporcie nie zaproponowano też zaleceń dotyczących kwestii związanych z bezpieczeństwem.

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych podała trzy przyczyny śmiertelnego wypadku na lotnisku w Kruszynie pod Włocławkiem:

  • Błąd ucznia-pilota polegający na braku właściwej reakcji na spadek prędkości szybowca w początkowej fazie wzlotu za wyciągarką;
  • Nieskuteczne przeciwdziałanie zaistniałej sytuacji korkociągowej;
  • Zbyt wolny lub zwalniający ciąg wyciągarki, w chwili przejścia szybowca na wznoszenie, po oderwaniu się od nawierzchni lotniska.

Zwróciła także uwagę na czynniki, które sprzyjały przyczynom wypadku. To między innymi: nieudany pierwszy start 43-latka na szybowcu SZD-30, poprzedzający tragiczny lot; małe doświadczenia ucznia-pilota w lotach za wyciągarką, w tym całkowity brak doświadczenia w lotach za wyciągarką szybowcem SZD-30 „Pirat”. Z raportu wynika też, że zabrakło właściwego nadzoru instruktorskiego do wykonania pierwszych w życiu tego typu startów. Czynnikiem sprzyjającym wypadkowi był również brak chmur, które ułatwiałyby ocenę kąta wznoszenia oraz „wysoko położone burty szybowca SZD-30, ograniczające widoczność z kabiny w locie na dużych kątach natarcia”.

Szybowiec uległ całkowitemu zniszczeniu

Z opublikowanego raportu wynika, że szybowiec – na skutek zderzenia z murawą lotniska – uległ całkowitemu zniszczeniu.
Wykonano dokumentację fotograficzną, a oględzin szczątków maszyny dokonał specjalny zespół badawczy.

„Stwierdzono całkowite zniszczenie kabiny, w tym dezintegrację obu burt, przestrzeni za pilotem (bagażniki, mocowanie centropłata), podłogi, siedziska pilota, wyrwanie tablicy przyrządów i samych przyrządów, osłony kabiny i organów sterowania. Kadłub uległ wielokrotnemu przełamaniu, nastąpiło oderwanie i rozerwanie w wielu miejscach centropłata, wyrwanie i połamanie podłużnic, rozwarstwienie kesonu, wyklejenie żeber, dezintegracja końcówek skrzydeł, statecznika, rozerwanie większości połączeń popychaczowych oraz wybudowanie okuć łączących skrzydła z kadłubem” – czytamy w raporcie końcowym Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych.

43-letni pilot szybowca zginął w październiku 2021 roku. Do wypadku doszło na lotnisku w Kruszynie pod Włocławkiem. Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała raport dotyczący tragicznego wypadku. Podała w nim m. in. przyczyny.

Tragiczny wypadek szybowca na lotnisku w Kruszynie pod Włocł...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na wloclawek.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie