Opracowanie strategii kosztuje dokładnie 47109 zł brutto. Miasto pozyskało na ten cel środki z programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Gepard II.
We Włocławku 570 aut przypada na 1000 mieszkańców
Jak można przeczytać na stronie internetowej Urzędu Miasta we Włocławku strategia wyznaczy główne trendy rozwoju niskoemisyjnego transportu w naszym mieście. Rozwiązania zaproponowane w strategii mają przyczynić się bowiem do tego, że jako mieszkańcy będziemy bardziej „eko” - zamiast prywatnych aut skorzystamy z transportu zbiorowego lub zafundujemy sobie auto osobowe z napędem elektrycznym. Oczywiście, by sobie na to pozwolić w mieście musi być odpowiednia infrastruktura.
- Myślę, że świadomość mieszkańców w tym obszarze rośnie – mówi Krzysztof Kukucki, zastępca prezydenta Włocławka. - Porównując jakość powietrza przed pandemią i obecnie w Europie jednoznacznie widać jak bardzo negatywny wpływ dla klimatu ma transport indywidualny.
Już w zeszłym roku wiceprezydent Krzysztof Kukucki podkreślał, że na 1000 mieszkańców we Włocławku przypada 570 aut, to dwa razy więcej niż w Berlinie. Tyle aut na naszych drogach przekłada się na jakość powietrza. Jak przekonać mieszkańców do tego, by zamiast z osobówek korzystali z komunikacji publicznej?
- Uważam, że skuteczną metodą jest przede wszystkim poprawa jakości transportu zbiorowego, począwszy od warunków przewozu, przez zwiększanie kursów, po wymianę taboru na zeroemisyjny - dodaje Krzysztof Kukucki. - Być może trzeba pomyśleć o transporcie zbiorowym, który byłby niezależny od ruchu samochodowego. Bardzo istotne są też działania zmierzające do określenia właściwych proporcji przestrzeni publicznej dla poszczególnych jej użytkowników. Piesi nie mogą być spychani z chodników przez parkujące na nich samochody. Czekamy propozycje ekspertów w tym zakresie.
Tramwaje we Włocławku to jednak kosztowny pomysł
W tej chwili na stronie urzędu miasta znajduje się ankieta przeprowadzaną w związku z opracowywaniem strategii rozwoju elektromombilności. Znajdują się w niej m.in. pytanie o tramwaje lub kolejkę gondolową nad Wisłą. Celem ankiety jest poznanie potrzeb, oczekiwań, problemów dotyczących przemieszczania się mieszkańców Włocławka.
Czy stworzenie trakcji i linii tramwajowych jest w ogóle możliwe we Włocławku?
- Biorąc pod uwagę ukształtowania miasta m.in. dwie rzeki, linia kolejowa to tramwaje wydają się być mało realne. Jednak są rozwiązania tańsze od tramwajów, ale niezależne od ruchu kołowego – uważa Krzysztof Kukucki.
W ankiecie mieszkańcy są jeszcze pytani o to, jak często korzystają z transportu zbiorowego, co skłoniłoby ich do przemieszczania się komunikacją miejską, rowerem miejskim. Jedno z pytań dotyczy też usługi car-sharingu, czyli wypożyczania samochodu (np. elektrycznego) na minuty.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?