Wideo. Jak sprawdzić czy przeszedłeś koronawirusa?
Gwarancją większego bezpieczeństwa na miejskich drogach jest ograniczenie prędkości. To ograniczenie ma szczególne znaczenie w miejscach dla miasta wrażliwych, czyli takich, w których występuje zwiększony ruch pieszych i rowerzystów. Aby zagwarantować w tych miejscach bezpieczeństwo przemieszczających się tam ludzi, tworzone są strefy o ograniczonej do 30 km/h maksymalnej prędkości – tak zwanej strefy tempo 30.
Decyzja o tej zmianie została podyktowana prewencyjnym działaniem mającym na celu uspokojenie ruchu pojazdów oraz tym samym zwiększeniem poziomu bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego. Na obszarze tym dominująca jest zabudowa mieszkaniowa, do której dojazd realizowany jest głównie jednokierunkowymi ulicami gdzie dopuszczony jest postój pojazdów na jezdni, a ruch pieszych charakteryzuję się dużym natężeniem - tłumaczy Paweł Żyżelewicz, dyrektor Wydziału Dróg, Transportu Zbiorowego i Energii w Urzędzie Miasta Włocławek.
Strefa uspokojonego ruchu oznacza:
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa wszystkich użytkowników ruchu w związku z obniżeniem maksymalnej prędkości na drogach w ścisłej zabudowie miejskiej;
- zwiększenie płynności ruchu samochodów, rowerzystów oraz pieszych;
- obniżenie poziomu hałasu;
- przywrócenie mieszkańcom centrum miasta dzięki ułatwieniu poruszania się po nim niechronionych uczestników ruchu drogowego.
Obecnie na terenie Włocławka obowiązują dwie takie strefy wprowadzone w 2019 oku. Jedna jest na osiedlu Południe (ulice: Krucza, Wilcza, Szczygla, Wspólna), a druga na osiedlu Michelin (ulice: Skrajna, Kaletnicza, Metalowa, Szewska).
Doświadczenia z innych samorządów m. in. Katowice, Kraków, Warszawa a także Jaworzno gdzie rozwiązanie to jest jednym z fundamentalnych założeń wizji zero, które zdecydowały się na takie rozwiązania, sugerują, że to rozwiązanie spełnia swoje zadanie, argumentując to nawet 40% spadkiem wypadkowości na terenach objętych strefą ograniczonej prędkości - dodaje Paweł Żyżelewicz, dyrektor Wydziału Dróg, Transportu Zbiorowego i Energii w Urzędzie Miasta Włocławek..
Statystyki zdarzeń drogowych odnotowanych przez policję w tym rejonie na drogach publicznych utrzymują się na stałym poziomie od 3 lat tj. ok 35 - 40 zdarzeń drogowych/rok odnotowanych jako kolizja lub wypadek.
Od piątku we Włocławku zacznie obowiązywać strefa TEMPO „30”, która zostanie wprowadzona na następujących ulicach, zlokalizowanych w kwartale ulic: Chopina, Okrężna, Stodólna oraz Świętego Antoniego we Włocławku:
- Młynarska na odcinku od ul. Świętego Antoniego do ul. Chmielnej ,
- Polskiego Czerwonego Krzyża,
- Strugaczy,
- Jesionowa,
- Reymonta,
- Jana Kasprowicza,
- Paderewskiego,
- Jagiellońska,
- Chmielna,
- Kraszewskiego,
- Bukowa,
- Jodłowa,
- Brzozowa,
- Traugutta,
- Sadowa,
- Orzechowa,
- Leszczynowa,
- Plac Kolanowszczyzna,
- Topolowa,
- Wierzbowa.
Zakres zmian obejmować będzie wprowadzenie oznakowania pionowego.
Dodajmy, iż pierwsza strefa 30 powstała w 1983 roku w niemieckim mieście Buxtehude. Od tego czasu tempo 30 pojawiło się w wielu miastach. Wprowadzenie w Londynie strefy spowolnienia ruchu do 30 km/h doprowadziło do spadku liczby wypadków o blisko 42%, a ofiar śmiertelnych o 35%. Takie dane opublikował Chris Grundy na łamach prestiżowego British Medical Journal w 2009 roku („Effect of 20 mph traffic speed zones on road injuries in London, 1986-2006: controlled interrupted time series analysis”).
Tempo 30 to duży krok w kierunku ograniczenia wypadków. Przemieszczanie się z prędkością 30 km/h daje większe możliwości sprawnego reagowania na sytuacje drogowe, a konsekwencje zdarzeń są mniejsze. Wystarczy podać przykład pieszych uczestników ruchu drogowego. Zderzenie pieszego i rowerzysty z pojazdem jadącym 30 km/h, daje im 90% szans na przeżycie, przy prędkości 70 km/h już tylko 5%.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?