Park&Ride, czyli „parkuj i jedź”. Chodzi o to, by ludzie zostawiali swoje samochody na parkingach, które zlokalizowane są na obrzeżach miasta, po czym do centrum dostają się za pomocą komunikacji. Tak się dzieje na przykład przy stacjach metra w Warszawie. Parkingi tego typu funkcjonują również przy stacjach kolejowych, tak jest na przykład w województwie łódzkim czy mazowieckim.
Jak zauważają autorzy Strategii Rozwoju Elektromobilności, dokumentu stworzonego na potrzeby komunikacji we Włocławku, parkingi P&R sprawdzają się tam, gdzie transport publiczny umożliwia szybszy i wygodniejsze przemieszczenie się w danym kierunku.
Mieszkańcy Włocławka masowo nie przesiądą się do autobusów
„W przypadku krajów Europy Zachodniej można wymienić drugi czynnik, który prowadzi do efektywnego wykorzystania parkingów: skuteczne zniechęcanie kierowców do wjazdu do centrum miasta. Może się to odbywać poprzez wysokość stawek parkingowych, organizację ruchu, brak odpowiedniej liczby miejsc parkingowych, strefy ograniczonej emisji i opłaty wjazdowe” – czytamy w Strategii Rozwoju Elektromobilności.
Autorzy strategii podkreślają, że nie należy oczekiwać, że mieszkańcy masowo zaczną się przesiadać do autobusów na przedmieściach Włocławka. W tej chwili – mimo problemów z parkowaniem w centrum – to wciąż wygodna forma transportu. Transport publiczny musi się stać równie atrakcyjny. Na tę atrakcyjność wpłynąć mogą koszty.
Pięć parkingów Park&Ride we Włocławku. Sprawdź lokalizacje
Gdzie parkingi Park&Ride miałyby być zlokalizowane? Jeden przy ul. Węglowej za dworcem kolejowym we Włocławku. Kolejny przy przystanku kolejowym na Zazamczu. Parkingi te byłyby bardzo dobrym rozwiązaniem dla osób dojeżdżających do miasta, a także dla osób wyjeżdżających z niego koleją.
„W tej lokalizacji (a także dworcu kolejowym we Włocławku) warto zlokalizować specjalne miejsca parkingowe Kiss&Ride („Pocałuj i Jedź”) dla osób dowożących pasażerów do pociągów. Takie miejsca docelowo powinny także powstawać w pobliżu szkół i miejsc użyteczności publicznej” – czytamy dalej w strategii.
Kiss&Ride przy Węglowej i na Zazamczu we Włocławku
Parkingi K&R położone przy dworcach kolejowych powinny być przystosowane do obsługi pasażerów, posiadających większy bagaż. Natomiast te przy szkołach i obiektach użyteczności publicznej powinny dawać możliwość szybkiego i bezpiecznego dojścia do docelowego obiektu.
Kolejne parkingi P&R miałyby powstać na Zawiślu (w ten sposób odciążony by został most Rydza-Śmigłego), na Południu, np. przy ul. Wiejskiej (pętla), a także w okolicy ronda Płocka/Kazimierza Wielkiego, w okolicy zapory.
Większa dostępność komunikacji dla szkół przy włocławskich bulwarach
We Włocławku z myślą o uczniach szkół zlokalizowanych tuż przy bulwarach (Chemik, ZST, LMK, w pobliżu Długosz) należałoby dostosować kursy linii autobusowych do konkretnych potrzeb uczniów. Tak, by komunikacją miejską mogli by dostać się z P&R Węglowa czy R&R Zawiśle.
W strategii możemy również przeczytać, że we Włocławku pętle autobusowe powinny być rozbudowane w systemie Bike&Ride. To parkingi dla rowerów, które umożliwiają bezpieczne pozostawienie swojego roweru i kontynuację dalszej podróży przy użyciu publicznego transportu zbiorowego.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?