Strategię rozwoju elektromobilności opracował Zespół Doradców Gospodarczych TOR. Koszt to ponad 47 tys. zł. Miasto pozyskało na ten cel środki z programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Gepard II.
Na ulicach Włocławka pojawi się więcej autobusów elektrycznych
Jak ma się zmienić transport miejski przez 15 najbliższych lat w świetle dokumentu? Na ulicach Włocławka pojawi się więcej autobusów elektrycznych. Plan jest taki: w pierwszym etapie budowa stacji szybkiego ładowania na pętli na Ostrowskiej, zakup czterech autobusów do obsługi linii nr 15. W kolejnych etapach – a jest ich pięć – zakupione miałyby zostać pojazdy elektryczne do obsługi linii nr: 12, 14, 1, 3, 21 (w sumie 15 autobusów). Stacja szybkiego ładowania miałaby także powstać na pętli przy ul. Wiejskiej we Włocławku.
- Chciałbym, żeby w roku 2035 prywatne auto było wykorzystywane w ostateczności, głównie do podróży długodystansowych – komentuje Krzysztof Kukucki, zastępca prezydenta Włocławka. - W mieście głównym środkiem powinien być ekologiczny transport zbiorowy, uzupełniony przez urządzenia transportu osobistego, takie jak rower czy hulajnoga elektryczna.
Elektromobilność w samorządzie, czyli auta osobowe elektryczne na potrzeby Urzędu Miasta Włocławek
W strategii możemy również przeczytać, że Urząd Miasta powinien do stycznia 2021 roku zakupić pojazd bezemisyjny, by w ten sposób promować elektromobilność we Włocławku. W tej chwili Urząd Miasta Włocławek użytkuje trzy samochody, dwa z nich osobowe volkswageny passaty (na olej napędowy), wyprodukowane w latach 2015–2016. Trzeci to czteroletni bus renault trafic.
Co ciekawe, sporo miejsca poświęca się w strategii rozwoju elektromobilności tramwajom. Co prawda sieci tramwajowej nie ma we Włocławku, i zdaniem autorów dokumentu, to słaba strona naszego miasta. Niemniej jednak tramwaje we Włocławku to pomysł, który pozytywnie oceniają mieszkańcy. Przypomnijmy, że w maju byli o nie pytani w ankiecie.
Włocławianie chcą tramwajów, te są jednak kosztowne. Może monorail?
„Większość (64%) ankietowanych popiera to rozwiązanie. Jeszcze większym poparciem cieszy się koncepcja wykorzystania do obsługi miasta linii kolejowej. [...]Większość (74%) respondentów opowiedziała się także za pomysłem budowy kolei gondolowej nad Wisłą. Co jednak zaskakujące, poziom poparcia dla tej inicjatywy jest wyższy niż dla budowy sieci tramwajowej, która mogłaby usprawnić przewozy w całym szeregu relacji” – czytamy w strategii rozwoju elektromobilności.
Budowa sieci tramwajowej byłaby bardzo kosztowna. Niemniej jednak mogłaby spowodować, że mieszkańcy Włocławka, chętniej korzystaliby z transportu miejskiego. Tramwaje podnoszą też rangę miejscowości i ożywia ulice.
- Co do tramwaju, to tańszym w budowie i utrzymaniu jest monorail, o którym ostatnio m.in. rozmawiałem w Rzeszowie – dodaje Krzysztof Kukucki. - To tramwaj na jednej szynie budowany na wysokości około pięciu metrów.
Jakie rozwiązanie zostanie zastosowane we Włocławku? Czas pokaże. Strategia wyznaczyła następujące cele strategiczne dla Włocławka – niskoemisyjny transport zbiorowy, elektromobilny obywatel, elektromobilność w samorządzie, błękitno-zielone miasto, inteligentny Włocławek. O tych dwóch ostatnich szerzej napiszemy w osobnym artykule.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?