Jeśli chodzi o pierwszą inwestycję to ogłoszono już przetarg na przebudowę peronów i torów na odcinku Bielsko Biała Lipnik - Wilkowice Bystra szacowany na 60 mln zł. Podróżni wygodniej wsiądą do pociągów, skrócą się podróże i usprawni się przewóz towarów.
Zarządca infrastruktury wyremontuje około 16 km torów, obiekty inżynieryjne, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, sieć trakcyjną oraz infrastrukturę do obsługi podróżnych.
- Inwestycja obejmie przebudowę peronów na stacjach: Bielsko-Biała Leszczyny i Wilko-wice Bystra oraz na przystankach osobowych: Bielsko -Biała Lipnik i Bielsko-Biała Mikuszowice. Perony będą podwyższone do 76 cm i wyposażone w elementy małej architektury - wiaty, ławki, gabloty informacyjne. Większy komfort i bezpieczeństwo podróżnym zapewni nowe oświetlenie peronów i dróg dojścia oraz czytelne oznakowanie stacji i przystanków osobowych - wylicza Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Korzyści dla pasażerów
Realizacja projektu nawet dwukrotnie zwiększy prędkość pociągów. Składy pojadą do 120 km na godz., w miejscach gdzie obecnie jest 50 - 70 km na godz.. Pozytywne zmiany zapewni wymiana 16 km torów i 16 rozjazdów, które zostaną wyposażone w urządzenia elektrycznego ogrzewania. Kompleksowo zostanie przebudowana sieć trakcyjna. Prace przewidują także naprawę 29 obiektów inżynieryjnych. To m.in. wiadukty, mosty, przepusty i przejścia pod torami.
Na odcinku Bielsko-Biała Lipnik - Wilkowice Bystra przebudowanych zostanie 11 przejazdów kolejowo-drogowych. Sprawniejszy przejazd przez tory zapewni wymiana nawierzchni drogowej, a poziom bezpieczeństwa zwiększą nowe urządzenia samoczynnej sygnalizacji. Przejazdy będą lepiej oświetlone oraz wyposażone w monitoring. Bezpieczeństwo na linii poprawią także nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Zakończenie robót na odcinku Bielsko-Biała Lipnik - Wilkowice Bystra planowane jest w grudniu 2018 r. W Krajowym Programie Kolejowym projekt „Prace na linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice Dziedzice - Bielsko Biała - Zwardoń (granica państwa)” szacowany jest łącznie na 200 mln zł.
- Będą ogłaszane kolejne przetargi. Zakończenie wszystkich prac zaplanowano do 2023 roku - poinformował Karniewski.
Linia Żywiec-Sucha Beskidzka
Tymczasem mamy koleją dobra wiadomość dla naszego regionu. W siedzibie PKP Polskie Linie Kolejowe podpisana została także umowa z wykonawcą Studium Wykonalności dla rewitalizacji linii kolejowej Żywiec-Sucha Beskidzka.
- Dwa lata temu zwróciliśmy się do PKP PLK o wykonanie SW dla linii Żywiec-Sucha Beskidzka, rozmowy były trudne, ale się udało. Pozyskaliśmy do współpracy samorządy lokalne i zobowiązaliśmy się koordynować działania pomiędzy samorządami a PKP PLK. To już kolejny z wielu kroków podjętych przez Stowarzyszenie ‚Kolej Beskidzka’ w procesie przywracania znaczenia tej linii kolejowej w systemie transportowym regionu i kraju - przypomina stowarzyszenie, którego przedstawiciele wziął udział w podpisaniu umowy.
Studium Wykonalność dla zadania: „Rewitalizacja linii kolejowej nr 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka” zostanie opracowane przez konsorcjum IDOM Inżynieria Architektura i Doradztwo Sp. z o.o. Oferta na sumę blisko 1,5 mln zł złożona przez to konsorcjum została oceniona najkorzystniej.
W kosztach opracowania studium partycypują Starostwo Powiatowe w Żywcu, Miasto Żywiec, Gmina Świnna, Gmina Jeleśnia, Gmina Stryszawa, Miasto Sucha Beskidzka i Starostwo Powiatowe w Suchej. Podmioty te przeznaczyły łącznie 210 tys. zł na to zadanie. Całość sumy zagwarantowana została przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA - informuje stowarzyszenie na swojej stronie internetowej.
Zasady głosowania w wyborach europejskich 9 czerwca
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?