Korytarz Życia i jazda „na suwak” już obowiązkowe. Jak się nie dostosujesz, dostaniesz mandat!

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Jak się zachować, aby ułatwić przejazd służbom ratowniczym i jak jeździć na tak zwany suwak - piszemy od dawana. Od piątku 6 grudnia te zasady są obowiązkowe, a zatem za ich naruszenie należą się mandaty.

- Radzę zwrócić uwagę zwłaszcza na artykuł 9. znowelizowanego Prawa o ruchu drogowym, który mówi o obowiązku ułatwienia przejazdu pojazdowi uprzywilejowanemu, czyli karetkom pogotowia ratunkowego, straży pożarnej, policyjnym radiowozom i innym służbowym pojazdom - mówi Bogusław Maćkowski, inspektor w Referacie Nadzoru Komunikacyjnego Wydziału Uprawnień Komunikacyjnych bydgoskiego ratusza. Urząd Miasta Bydgoszczy uczestniczy w kampanii edukacyjnej Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

- Uczestnik ruchu i każda inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani ułatwić przejazd tym pojazdom, zjechać lub zejść im z drogi - dodaje inspektor Maćkowski.

- To bardzo ważna zasada, ale też bardzo prosta - pojazdy na lewym pasie zjeżdżają jak najbliżej lewej krawędzi jedni, na prawym i środkowym jak najbliżej prawej krawędzi - instruuje mł. insp. Maciej Zdunowski, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy. - Przy czym, co trzeba podkreślić, kierowcom nie wolno wykorzystać z okazji i zaraz po przejeździe uprzywilejowanego samochodu jechać za nim. To zwykłe cwaniactwo, które będzie karane. Po przejeździe pojazdu na sygnale kierowca może kontynuować jazdę po uprzednio zajmowanym pasie.

Jednak ten zakaz (jazdy za służbami ratowniczymi) nie dotyczy pojazdów zarządców dróg lub pomocy drogowej biorących udział w akcji ratowniczej.

Zachowaj ostrożność
- Warto też przyswoić sobie zasady jazdy na tak zwany suwak. Mówi o tym artykuł 22. znowelizowanego prawa - o zmianie kierunku jazdy lub pasa ruchu, o zakazach zawracania i jeździe na suwak - przekonuje Bogusław Maćkowski.

Pierwszą zasadą obowiązującą kierowcę, który chce zmienić kierunek jazdy lub pas ruchu, jest zachowanie szczególnej ostrożności.

To niby oczywiste, ale przepis precyzuje: jeśli kierowca zamierza skręcić w prawo, musi najpierw zbliżyć się do prawej krawędzi jezdni, a jeśli chce skręcić w lewo, musi zjechać jak najbliżej środka jezdni, a na jezdni jednokierunkowej do jej lewej krawędzi.

Tych zasad nie stosuje się, gdy wykonanie manewru uniemożliwiają duże wymiary samochodu (np. ciągnika siodłowego z naczepą).

Kierowca zmieniający pas ruchu musi ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony.

Jazda „na suwak” (nazywana też „na zakładkę”) odbywa się przy dużym natężeniu ruchu i znacznym zmniejszeniu prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku. „Na suwak” jeździ się także, gdy na drodze znajduje się przeszkoda, np. unieruchomiony samochód. Gdy nie ma już możliwość kontynuacji jazdy danym pasem ruchu na jezdni z co najmniej dwoma pasami w jednym kierunku, kierowca poruszający się sąsiednim pasem jest zobowiązany wpuścić pojazd chcący zmienić pas.

WIDEO. "Korytarz życia" na autostradzie A1. Tak powinien wyglądać!



Podobnie postępuje się w przypadku jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku - jeśli pomiędzy tymi pasami ruchu znajduje się jeden pas, którym można kontynuować jazdę, kierowca poruszający się tym pasem jest zobowiązany umożliwić zmianę pasa ruchu pojazdowi z prawej strony, a następnie z lewej.

Brak jazdy na suwak. Mandat do 500 złotych
Za naruszenie przepisów grozi mandat od 20 do 500 zł, czyli według uznania policjanta.
Ten określi jak duże utrudnienia bądź zagrożenie bezpieczeństwa spowodował kierowca i w zależności od tego zaproponuje wysokość kary. Sprawca wykroczenia może odmówić i wtedy sprawa kierowana jest do rozpatrzenia przez sąd.

Coraz więcej ofiar, więc uczmy się zasad

Od początku tego roku do 2 grudnia na kujawsko-pomorskich drogach doszło do 869 wypadków, w których zginęło 195 osób, a 901 odniosło rany - informuje kom. Przemysław Słomski z zespołu prasowego komendanta wojewódzkiego policji w Bydgoszczy.

To znacznie gorsza statystyka niż cała ubiegłoroczna (172 zabitych).

  • Te fakty uzmysławiają nam w jak wielu akcjach ratowniczych i likwidujących skutki wypadków uczestniczą służby, i uzmysławiają jak często kierowcy powinni szybko i sprawnie ustępować ratownikom drogi. Dlatego tak ważna jest znajomość zasad tworzenia Korytarza Życia.
  • Dla sprawniejszej jazdy w zatłoczonych centrach miast, zmniejszenia korków, trzeba też nauczyć się jazdy „na suwak”.
  • Pamiętajmy również, że kierowca musi zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu.

Kiedy będzie wiosna? Zwierzęta dają sygnały. Klimat się zmienił.

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3