Wideo. Jak sprawdzić czy przeszedłeś koronawirusa?
Gwarancją większego bezpieczeństwa na miejskich drogach jest ograniczenie prędkości. To ograniczenie ma szczególne znaczenie w miejscach dla miasta wrażliwych, czyli takich, w których występuje zwiększony ruch pieszych i rowerzystów. Aby zagwarantować w tych miejscach bezpieczeństwo przemieszczających się tam ludzi, tworzone są strefy o ograniczonej do 30 km/h maksymalnej prędkości – tak zwanej strefy tempo 30.
Projektujący i zarządzający drogami mają różne możliwości uspokajania ruchu. Podstawową jest oznaczenie terenu znakami, które określają teren jako obszar zabudowany. Na tym terenie obowiązują niższe prędkości. Wyodrębniane są strefy ograniczonej prędkości: 30 km/h i 40 km/h. Obszar może być też oznaczony jako strefa zamieszkania, gdzie obowiązuje prędkość 20 km/h, a pieszy ma pierwszeństwo przed pojazdem. Ostatnią możliwością jest wprowadzenie zakazu ruchu kołowego.
Od kilkunastu już lat, z dużym sukcesem w miastach europejskich, a ostatnio i polskich, stosuje się uspokajanie ruchu poprzez strefę tempo 30. Dostrzega się wiele zalet zastosowania tego rozwiązania. Obszary objęte strefą tempo 30 są przyjazne mieszkańcom, podnoszą komfort mieszkania, a ograniczenie prędkości pozytywnie wpływa na obniżenie liczby wypadków, mniejszą emisję CO2 i zmniejszenie poziomu hałasu nawet o 40 dB.
Pierwsza strefa 30 powstała w 1983 roku w niemieckim mieście Buxtehude. Od tego czasu tempo 30 pojawiło się w wielu miastach. Wprowadzenie w Londynie strefy spowolnienia ruchu do 30 km/h doprowadziło do spadku liczby wypadków o blisko 42%, a ofiar śmiertelnych o 35%. Takie dane opublikował Chris Grundy na łamach prestiżowego British Medical Journal w 2009 roku („Effect of 20 mph traffic speed zones on road injuries in London, 1986-2006: controlled interrupted time series analysis”).
- Powstające strefy wprowadzają nie tylko ograniczenie prędkości, ale pociągają za sobą zmiany w infrastrukturze drogowej i rozwiązaniach komunikacyjnych. Ograniczenie prędkości odbywa się kosztem zmniejszenia ilości przejść dla pieszych i sygnalizacji świetlnej, wprowadzone zostają skrzyżowania z zasadą równorzędności. W ten sposób zwiększana jest płynność jazdy. Już teraz w wielu polskich miastach średnia prędkość przemieszczania się jest poniżej 30 km/h - tłumaczy instruktor Skoda Auto Szkoła, Radosław Jaskulski.
Tempo 30 to duży krok w kierunku ograniczenia wypadków. Przemieszczanie się z prędkością 30 km/h daje większe możliwości sprawnego reagowania na sytuacje drogowe, a konsekwencje zdarzeń są mniejsze. Wystarczy podać przykład pieszych uczestników ruchu drogowego. Zderzenie pieszego i rowerzysty z pojazdem jadącym 30 km/h, daje im 90% szans na przeżycie, przy prędkości 70 km/h już tylko 5%.
W Polsce strefę tempo 30 wprowadzono już w Krakowie, Gdańsku, Wrocławiu, Łodzi, Poznaniu i Warszawie oraz Katowicach
Aktualizacja
Paweł Żyżelewicz, dyrektor Wydziału Dróg, Transportu Zbiorowego i Energii - Urząd Miasta Włocławek przesłał nam zaktualizowaną listę ulic.
Od dnia 27 listopada 2020 r. zacznie obowiązywać strefa TEMPO „30”, która zostanie wprowadzona na ulicach zlokalizowanych w kwartale ulic: Chopina, Okrężna, Stodólna oraz Świętego Antoniego we Włocławku:
- Młynarska na odcinku od ul. Świętego Antoniego do ul. Chmielnej ,
- Polskiego Czerwonego Krzyża,
- Strugaczy,
- Jesionowa,
- Reymonta,
- Jana Kasprowicza,
- Paderewskiego,
- Jagiellońska,
- Chmielna,
- Kraszewskiego,
- Bukowa,
- Jodłowa,
- Brzozowa,
- Traugutta,
- Sadowa,
- Orzechowa,
- Leszczynowa,
- Plac Kolanowszczyzna,
- Topolowa,
- Wierzbowa.
Zakres zmian obejmować będzie wprowadzenie oznakowania pionowego.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?